Sverigemötet 15-16/3 2013
i Karlstad med 2000 moderater!

Årets Sverigemöte hölls i Karlstad och Håbomoderaterna hade som vanligt chartrat en buss för att ta sig dit. Vi var 16 moderater från Håbo som åkte till Karlstad.
Det var cirka 2000 moderater som samlats i Karlstad. Vi välkomnades av Kommunala samrådsgruppens ordförande Charlotte Nordström och därefter kom partisekreterare Kent Persson och talade.

Seminariepass 1 började sedan.
Undertecknad var på ett seminarium som hette: Vad vill man hitta på din lokala webbsida? Med Moderaternas nya webplattform finns det möjligheter att enkelt och enhetligt få ut sitt lokala budskap. Tips och tricks samt önskemål om förändringar i systemet hanns med under seminariet.

Efter lunch höll finansminister Anders Borg ett mycket bra tal i kongressalen.
Talet finns här: Anders tal i repris

Framtidsförslag för hela Sverige - ny moderat politik inför 2014, var nästa programpunkt. Anders Borg, Beatrice Ask, Filippa Reinfeldt, Tomas Tobé och Åsa Coenraads som är ordföranden i de fem arbetsgrupperna intervjuades av kommunalrådet i Göteborg, Jonas Ransgård.

Seminariepass 2 gick undertecknad på seminariet om Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem. Infrastrukturminister Chatarina Elmsäter Svärd och Lena Eriksson från Trafikverket berättade om den plan som gäller fram till 2021. 800 miljoner kronor per vecka fram till dess investeras i infrastruktur! Imponerande insats som saknar motstycke.

Seminariepass 3 deltog undertecknad i ett seminarie som hette: Ungas arbetsmarknad. Leddes av Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström. Kommunalråd Anna Jähnke från Helsingborg berättade om det projekt som dom drivit för att få 100 unga i arbete tillsammans med Arbetsförmedlingen.
Patricia Kempff från Swedbank berättade sen om deras projekt som sjösatts på i stort sett alla kontor där man tillsammans med näringslivet på orten samlar ungdomarna för speedating och matchning för jobb på orten.

Kvällen ägnades åt mingel, buffé och dans.

Dag 2 inleddes med tal av Statsminister Fredrik Reinfeldt.
En timmes tal som inspirerade och som vanligt var lysande.
Talet finns här: Fredriks tal i repris

Lördagen avslutades med seminariepass 4 där undertecknad gick på: Allianssamarbetet.
Kommunala samrådsgruppens ordförande Charlotte Nordström höll i seminariet. Kommunalråden Fredrik Saweståhl och Lars Holmin från Tyresö respektive Ulricehamn berättade om deras erfarenheter kring Allianssamarbete. Hur bygger man förtroende, vad fungerar bra och vad fungerar mindre bra?

Förutom dessa seminarier fanns det 50 andra, så det fanns ett stort utbud som vi Håbomoderater försökte täcka så mycket som möjligt av. De som undertecknad deltog i är alltså bara ett axplock.

Alla fick en lunchpåse med sig när det var slut och den kom väl till pass på bussresan hem sedan. Alla i Håbomoderaternas buss var nöjda och glada på vägen hem.

Kommunala samrådsgruppens ordförande Charlotte Nordström hälsar 2000 moderater välkomna till Sverigemötet 2013.

Några av Håbomoderaterna lyssnar på partisekreteraren.

Partisekreterare Kent Persson talar.

Finansminister Anders Borg.

Framtidsförslag för hela Sverige - ny moderat politik inför 2014. Ordföranden för grupperna intervjuas.

Statsminister Fredrik Reinfeldt håller sitt lysande tal.