Förslag från Moderata Samlingspartiet i Håbo

 

Datum:             040325

 

Rubrik:        Införande av Läsutvecklingsschema eller liknande.

 

Bakgrund:      Svenska, med läsning, läsförståelse och skrivning, är ett centralt ämne i grundskolan. Elevens utveckling i ämnet bör fortlöpande evalueras och styras på ett positivt sätt. Ett medel för detta är LäsUtvecklingsSchema (LUS), men det finns andra nationellt vedertagna sätt. Vad som är viktigt är att följa elevens utveckling och utvärdera den mot Lpo 94 och dessutom se var eleven ligger relativt övriga elever i Sverige. På så sätt kan man säkra elevens progress och sätta in resurser där de behövs samt ge nödvändig statusinformation till skolpolitikerna.

 

Målet är naturligtvis att alla elever skall utvecklas så de klarar skolans och samhällets krav.

 

Förslag:           Vi föreslår att ett styrnings och utvärderingssystem enligt LUS eller liknande nationellt accepterat system för diagnos, utvärdering och vägledning för elevernas läs- och skrivförmåga i svenska införs i Håbos skolor.

 

                              Tidplan: Beslut augusti 2004, infört till december 2005.

 

 


Beslut:                  förslaget avslås

 


                             förslaget remitteras till AU för beredning

 

                             förslaget remitteras till…………………………………

                             för beredning.